Escultura negativa, de Eva Lootz

Eva Lootz, Premi Art i Mecenatge 2013, categoria Artista

Eva-Lootz-Cubierta-Escultura-Negativa-300x275

El premi en la categoria d’Artista està dotat amb 50.000 €, 20.000 dels quals es destinen a l’edició d’un llibre d’artista. El 2013 el va guanyar Eva Lootz, que va dedicar la dotació del premi a publicar el llibre d’artista que ara veu la llum.

El jurat del premi en la categoria d’Artista, format per Francisco Calvo-Serraller, María de Corral i Vicente Todolí, en va destacar l’exceŀlència creativa i la coherència en la seva trajectòria, així com la contribució a la innovació del llenguatge artístic, entre altres raons.

Escultura negativa

El llibre que ara apareix publicat recull en bona mesura el treball de l’artista als anys vuitanta, centrat en els «llocs de la matèria», i inclou, també, alguns treballs més recents sobre els cursos fluvials.

La publicació (bilingüe) proposa un recorregut pels indrets més rellevants de l’extracció de metalls de la península Ibèrica, com Riotinto, Rodalquilar, Las Médulas i Almadén, els llocs d’extracció de la pedra (Menorca), de la sal (Torrevella) i les obres de distribució de l’aigua potable (canal d’Isabel II).

Dibuixa, així, tot un «teatre de la matèria» que es desenvolupa a l’ombra de l’atenció generalitzada i en l’angle cec de la visibilitat canònica, amb gairebé una presència nuŀla en la consciència coŀlectiva. Es tracta d’un assaig que, sobre la base dels nous paradigmes de la ciència, apunta cap al desmantellament del mite de l’esperit vencedor de la matèria i sotmet a examen el culte al geni, un dels trets exceŀlents del qual és l’exaltació dels monuments .

No es tracta evidentment de menysprear els monuments heretats, sinó de superar la inèrcia dels esquemes anquilosats que enfronten naturalesa i cultura, matèria i esperit, idea i cos, progrés i barbàrie, tan arrelats encara en l’opinió de la majoria. Tampoc no es tracta de renunciar a les figures bàsiques que fan possible el funcionament de la ment, com ara oposició, delimitació, exclusió i dualitat, sinó de posar al descobert el procediment pel qual aquestes figures es converteixen en eines al servei de la dominació, la submissió i l’explotació de bona part de la humanitat.

El llibre, editat per La Oficina de Arte y Ediciones, presenta una àmplia documentació gràfica dels llocs esmentats i inclou textos de Chantal Maillard, Esther Moñivas, César Lanza i l’artista.

«[…] L’inici del meu treball el recordo com un voler fer tabula rasa. Escoltar, per tant, la matèria, la seva qualitat impassible i indiferent al que és humà, traçar-ne els mapes, rastrejar-ne la gramàtica. Fondre parafina i lacre, untar-se el cos d’alquil, anar-se’n a dormir sobre una pila de plomes, fondre plom, seguir els camins del mercuri.

»Aquest llibre recull en bona mesura el treball dels anys vuitanta, aquella part de la feina impossible llavors de presentar en una galeria d’art, recorre els jaciments més importants de la península i emprèn un itinerari pels indrets del coure, del mercuri, de l’or, de la pedra, de la sal, d’un conducte d’aigua, d’una conca hidrogràfica i finalment d’un oasi en vies de desaparició».

– Eva Lootz, discurs de presentació del llibre.

[Traduccions del traductor]

Piedad Solans sobre Escultura Negativa

Francisco Calvo Serraller sobre Escultura negativa

Galeria d’imatges

limbic“Escultura negativa” de Eva Lootz