mecenazgo-artistico-placer

Com és l’experiència del mecenes i del beneficiari del mecenatge? Què motiva una persona a participar en un projecte cultural? Quin impacte té?

En els últims tres anys, després de diversos anuncis d’una nova Llei de mecenatge que finalment no es publicarà en aquesta legislatura, el mecenatge s’ha tractat principalment des de la fiscalitat. Després d’un estudi exhaustiu sobre la regulació i la fiscalitat en l’art, la nostra Fundació va presentar un esborrany de projecte de llei de mesures de foment, impuls i desenvolupament de l’art i del mecenatge a Espanya, que culminava el procés d’estudi, anàlisi i proposició que s’havia dut a terme.

Quins trets defineixen el mecenes? Quin paper ha tingut el mecenatge en la creació artística i com ha evolucionat la relació artista-mecenes? Quins aspectes s’han de donar per estimular el mecenatge entès d’aquesta manera?

«Per desenvolupar el mecenatge cal aprofundir en les expectatives de retorn de l’acció del mecenatge basades en: experiència, satisfacció, sentiment de formar part d’una història, responsabilitat o plaer de contribuir (amb temps i diners) a un projecte en el qual el mecenes creu o hi té un vincle emocional.»

[Traducció del traductor]

Taula rodona

El debat

El debat ha abordat aspectes centrals en el seu desenvolupament com les expectatives de retorn de l’acció del mecenatge: l’experiència, la satisfacció, el sentiment de formar part d’una història, responsabilitat o plaer de contribuir amb dedicació i inversió a un projecte en el qual el mecenes creu o hi té un vincle emocional.

Diversos autors
Transcripció completa (PDF)
Diversos autors
Síntesi de la taula rodona (PDF)

Leopoldo Rodés, president de la Fundació Art i Mecenatge.
Elisa Durán, directora general adjunta de l’Obra Social ”la Caixa”.
Francisco Calvo Serraller, catedràtic d’Història de l’Art Contemporani, assagista i crític; moderador del debat.
Alicia Koplowitz, presidenta de la Fundació Alicia Koplowitz.
Carlos Usandizaga, coŀleccionista i membre del Patronat de la Fundació Miró.
Javier Gomá, filòsof, assagista i director de la Fundació Juan March
Guillermo de la Dehesa, president del Reial Patronat del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia.
Miquel Barceló, artista.

Mitjans de comunicació
-EFE (Carlos Mínguez)
-EL MUNDO (Antonio Lucas)