Isidoro Valcárcel Medina

Premi Art i Mecenatge 2011 en la categoria Artista

El jurat ha valorat d’Isidoro Valcárcel Medina::

• Ser un referent en el desenvolupament de nous discursos en la pràctica artística.
  • La coherència de les seves propostes artístiques, al seu torn interessants i agitadores.
  • El rigor de la seva recerca en els llenguatges de l’art. S’anticipa al seu temps amb projectes turístics innovadors.
  • Ser un artista independent, precursor de l’art conceptual espanyol. La seva llarga trajectòria, iniciada als anys seixanta, està plenament consolidada.
  • La seva obra és un model avui per a les generacions d’artistes més joves.
  • La coherència formal del seu estil, així com el seu accent heroic i cerimonial, ja que tot i ser una obra amb poca cabuda en els circuits del mercat de l’art, s’ha generat de manera àrdua i no confortable.
  • Ser arriscat i valent. Sempre ha mantingut una distància, i ha rebutjat repetidament els mecanismes pels quals l’art és instrumentalitzat i consumit.
  • La seva pràctica artística, a la frontera entre la quotidianitat i l’art, centra el seu discurs en experiències personals situades a l’espai públic.
  • Com que les seves obres són en gran part immaterials, el suport del Mecenatge és essencial per al desenvolupament dels seus projectes.

Entrevista a Isidoro Valcárcel Medina

El Premi

Escultura de Miquel Barceló creada per a la Fundació Art i Mecenatge . Dotació de 50.000 €, dels quals 20.000 s’han de destinar a la producció d’un llibre d’artista.

Llibre d’artista

Intonso
Isidoro Valcárcel Medina
Edició 2011

Nascut a Múrcia el 1937, es traslladà a Madrid als dinou anys, on va fer estudis d’Arquitectura i Belles Arts. Després d’una estada a Nova York, el 1968 va iniciar el contacte amb el minimalisme i més endavant va evolucionar cap a la construcció de llocs mitjançant environments i performances, i va ser pioner de l’art conceptual espanyol juntament amb Antoni Muntadas i Francesc Torres.

A partir del 1972, després de participar en les Trobades de Pamplona sobre art conceptual, els seus treballs es van realitzar principalment en espais urbans. A més de la retrospectiva que li dedicà la Fundació Tàpies el 2002, cal destacar-ne l’exposició que va tenir al MACBA el 2006 així com al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia el 2009. El 2007 rep el Premi Nacional d’Arts Plàstiques, i el 2015, la Medalla d’Or al Mèrit a les Belles Arts 2014, tots dos reconeixements atorgats pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. El 2015 rep el Premi Velázquez d’Arts Plàstiques per la coherència de la seva trajectòria.

El conjunt de la seva obra, desenvolupat al llarg de cinquanta anys de trajectòria, destaca per un gran rigor i coherència, i també per la reivindicació de les pràctiques conceptuals per posar de manifest la immaterialitat de les arts. Cadascuna de les propostes d’Isidoro Valcárcel demostra la seva actitud compromesa i independent, anticipant-se al seu temps amb projectes artístics innovadors. Aquest artista agitador i valent s’ha convertit en un referent en el desenvolupament de nous discursos en la pràctica artística.

El 2015 Isidoro Valcárcel Medina ha estat guardonat amb la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts concedida pel Ministeri de Cultura espanyol.

FAyMIsidoro Valcárcel Medina