Juan Antonio Pérez Simón

Coŀleccionisme, motor de conservació i difusió de l’art: la meva experiència.

«Tots els grans museus del món han estat enriquits i en molts casos originats per coŀleccions particulars, monàstiques i de les acadèmies. Les coŀleccions contribueixen al coneixement, acumulen temps, ajuden a dissipar la boira del passat, a la recuperació, la conservació, la classificació: a establir procedències i a instituir patrimonis.»

– Juan Antonio Pérez Simón

Coleccionismo, motor de conservación y....
Conferència completa (PDF)
Coleccionismo, motor de conservación y....
Juan Antonio Pérez Simón
Síntesi de la conferència (PDF)

Pérez Simón va néixer a Astúries i amb la seva família va emigrar a Mèxic quan tenia set anys. El 1976 es va associar amb Carles Slim a Inversora Bursátil. El 1990 Grup Carso, South Western Bell (avui ATT) i France Telecom adquireixen Teléfonos de México. Sota la seva direcció, va aconseguir convertir la companyia en una de les empreses de telecomunicacions més modernes del món. L’any següent, el Grup funda América Móvil (Telcel), que també creix de manera notable: el 1991 aquesta empresa tenia trenta vuit mil clients i en l’actualitat en té dos-cents milions. Posteriorment, Pérez Simón decideix allunyar-se de l’administració directa i continuar amb la seva participació als consells d’administració de les empreses més importants del Grup.

A més de la seva activitat professional, ha estat sempre involucrat en projectes socials i culturals. Està vinculat a la Fundació Príncep d’Astúries, al consell internacional del Museu del Louvre, a la Fundació Amics del Museu del Prado, a la Fundació Museu Reina Sofia, al consell internacional del Metropolitan Opera de Nova York o a la Hispanic Society de Nova York.

A mitjans dels anys noranta va enfocar els seus esforços a l’establiment de l’associació civil Juntos Actuando por la Superación (Fundació JAPS), la qual proporciona suport econòmic a persones d’escassos recursos per tal que desenvolupin les seves inquietuds empresarials, i promou el desenvolupament de projectes culturals i artístics; en especial, d’arts plàstiques, a les que Pérez Simón dedica gran part del seu temps.

En el marc de la Fundació JAPS, també s’ha creat una de les coŀleccions d’art més importants d’Amèrica Llatina: la Colecció Pérez Simón. La Fundació té com a objectiu arribar a acords amb museus i institucions arreu del món per tal de mostrar-hi aquesta coŀlecció.

La coŀlecció de Juan Antonio Pérez Simón està formada per més de 1.700 obres, que van des del Renaixement fins les Avantguardes, o de la pintura flamenca a l’espanyola; i també presta una especial atenció als artistes nord-americans i llatinoamericans del segle xx. Entre molts altres noms, destaquen els de Anthony van Dyck, Rubens, El Greco, Goya, Delacroix, Canaletto, Turner, Sorolla, Monet, Renoir, Pissarro, Rodin, Degas, van Gogh, Gauguin, Munch, Cézanne, Braque, Picasso, Gris, Kandinsky, Miró, Magritte, Dalí, Chagall, Tàpies, Barceló, Juan Muñoz, Rothko, Pollock, Warhol, Diego Rivera, Frida Kahlo o Joaquín Torres García.

El 2006 va presentar part de la seva coŀlecció al Museu Thyssen, De Cranach a Monet. Obras Maestras de la Colección Pérez Simón. Fortament vinculat a Astúries, ha cedit en depòsit varies obres al Museu de Belles Arts d’Astúries i ha entregat a la junta general del Principat el manuscrit de la Carta de Jovellanos al Marquès de Camposagrado sobre el blasó del Principat d’Astúries.

Galeria d’imatges

CaixaForum Barcelona, 11 de juny de 2013