Fundació Juan March

Premi Art i Mecenatge 2013 en la categoria Coŀleccionista

La coŀlecció d’art espanyol contemporani de la Fundació Juan March, institució familiar, patrimonial i operativa creada el 1955 pel financer espanyol Juan March Ordinas, ha estat reconeguda unànimement pel  el  valor artístic de la coŀlecció i la seva contribució a la difusió de l’art espanyol.

Més de 1.600 obres d’artistes espanyols, de les quals 527 són pintures i escultures i la resta gravats i dibuixos, integren actualment la coŀlecció d’art espanyol contemporani que la Fundació Juan March va començar a formar a principis dels anys setanta.

A més de l’esforç per la recuperació i la conservació d’obres del patrimoni artístic espanyol —el 1987 van comprar gairebé un centenar d’obres de la coŀlecció d’art espanyol contemporani del nord-americà Amos Cahan a Nova York —, el jurat n’ha destacat la coŀlaboració permanent amb institucions públiques o privades per a la seva exposició pública. Des del principi, aquests fons s’han difós a través d’exposicions itinerants per nombroses ciutats espanyoles, a més de prestar en diverses ocasions obres d’aquesta coŀlecció per a mostres organitzades per altres entitats, tant a Espanya com a l’estranger.

Els seus fons s’exhibeixen al Museu d’Art Abstracte Espanyol de Conca, on mostra una exposició permanent de 127 pintures i escultures d’artistes espanyols de la generació abstracta dels anys cinquanta i seixanta (Millars, Tàpies, Sempere, Torner, Rueda, Zóbel, Saura, entre una trentena de noms), a més d’altres autors dels vuitanta i noranta. També s’esxposen al Museu Fundació Juan March de Palma, que ofereix una coŀlecció permanent d’obres d’art espanyol del segle XX dels autors més significatius de les primeres avantguardes (Joan Miró, Juan Gris o Salvador Dalí), dels moviments innovadors de mitjan segle i de les generacions més recents.

La donació rebuda el 1980 per part de Fernando Zóbel de les obres que integraven el Museu d’Art Abstracte Espanyol de Conca, a més de l’extraordinària qualitat de les seves obres, contenia un alt valor simbòlic. Eren dues-centes obres (entre pintures, escultures, dibuixos i obres gràfiques) de disset artistes espanyols, principalment de la generació abstracta dels anys cinquanta. Com assenyala Zóbel a l’acte de donació, «la Fundació tenia la llibertat de criteri, l’organització i la força per ampliar, enriquir i projectar cap a un futur el desenvolupament vital del museu. Alhora crèiem que les coŀleccions del museu servirien per enfortir i enriquir les activitats artístiques de la Fundació». I hi afegia: «Crec que és important i atractiu que el museu continuï sent privat, amb responsabilitat cap al públic, i que continuï tenint un sentit experimental.»

En la seva responsabilitat com a propietaris de la coŀlecció, la Fundació Juan March la completa i l’estudia abordant diferents maneres d’interpretar una coŀlecció permanent mantenint ferm aquest sentit de «coŀlecció particular», de mecenes, sense ànim representatiu.

En el transcurs dels molts anys a disposició de la societat, els caracteritza una voluntat constant per contribuir a la difusió de l’art generat a Espanya, esforçant-se per reinterpretar la coŀlecció, modulant, fent-hi voltes, aprofundint en el coneixement de les obres i els artistes. Per això, entre altres iniciatives, dediquen un projecte expositiu anual a artistes de la coŀlecció, així com la sèrie Obres d’una coŀlecció, que ofereix assajos a càrrec de professors i crítics d’art procedents de diverses ciutats espanyoles sobre obres que integren la coŀlecció d’art espanyol contemporani. La intenció és atraure el públic que no conegui les obres mitjançant articles que ajuden a comprendre’n el sentit, basant-se en l’anàlisi de les formes, els materials i els criteris de composició i del context, amb la qual cosa es contribueix a fomentar una nova historiografia de l’art espanyol superant esquemes tradicionals.

Entrevista a Manuel Fontán del Junco, de la Fundació Juan March

El Premi

Escultura de Miquel Barceló creada per a la Fundació Art i Mecenatge.

La Coŀlecció Fundació Juan March, que inclou unes 1.900 obres entre pintures, escultures, dibuixos, obra gràfica, fotografia, llibres d’artista i quaderns de dibuix d’artistes espanyols contemporanis (a més dels seus fons d’obra gràfica de Goya i Picasso), ha estat sempre estretament vinculada al Mecenatge de la institució, fins al punt que no es podria entendre sense aquesta activitat i sense la intenció de difusió pública de la cultura, que va animar a crear la Fundació Juan March el 1955.

L’activitat en el camp de l’art de la Fundació Juan March es va concretar primer en programes de beques i, més tard, en un programa d’exposicions temporals desenvolupat amb continuïtat des del 1973 a la seu de Madrid. I en la titularitat i gestió de dos museus que acullen amb continuïtat les obres més rellevants de la coŀlecció: el Museu d’Art Abstracte Espanyol, a Conca, i el Museu Fundació Juan March, a Palma.

Ha estat des dels seus inicis una coŀlecció amb vocació de ser exposada al públic en els llocs adequats, vocació que ha pesat sobre el que podria haver estat motivat per la pura voluntat de reunir art contemporani d’exceŀlència.

Tota aquesta activitat, que ha marcat la manera específica de coŀleccionar de la institució, ha donat com a resultat una coŀlecció de coŀleccions singular, configurada i articulada a través de la donació o adquisició, per la institució o la família March, d’altres coŀleccions, i també per l’adquisició d’obres que l’anaven completant i obrint a les generacions artístiques més joves. Però ha estat des dels seus inicis una coŀlecció amb vocació de ser exposada al públic en els llocs adequats, vocació que ha pesat sobre el que podria haver estat motivat per la pura voluntat de reunir art contemporani d’exceŀlència —fins i tot si aquesta voluntat ha estat, com és el cas, a la base de les decisions que han anat configurant la coŀlecció.

Avui, la Fundació Juan March combina la conservació i cura de les obres de la seva coŀlecció amb la reflexió i la investigació sobre els seus fons, la dinamització de les seves presentacions, la concepció i l’organització d’exposicions dedicades als artistes de la seva coŀlecció (i als seus antecessors i contemporanis de l’àmbit internacional), i els projectes educatius dissenyats als museus al voltant de les obres de la coŀlecció i les seves lectures.

FAyMFundació Juan March