Michael Findlay

Partint de la idea que el suport públic i privat a l’art estimula el creixement econòmic de la societat i que, per tant, hauria de considerar-se com una part integrant de l’estructura mercantil i empresarial i no com un element decoratiu o un luxe social, Michael Findlay ofereix exemples iŀlustratius de la forma d’entendre aquesta noció en diferents societats d’Europa, Amèrica i Àsia i especialment a ciutats com Nova York, París, Londres, Berlín, Hong Kong, Abu Dabi i d’altres.

Gràcies a la perspectiva que li confereixen el seu treball i experiència com a membre directiu de la Foundation for the Arts de Nova York, una organització sense ànim de lucre, Findlay… Llegir-ne més

Sobre la base dels seus cinquanta anys d’experiència com a art dealer, Michael Findlay parla sobre com, per què i què coŀleccionen les persones, principalment respecte a l’art del segle XX i contemporani. La seva intervenció parteix del molt publicitat mercat de l’art en una cultura mercantilitzada com la nostra, en comparació amb el negoci de l’art a menor escala i més privat d’uns anys enrere. Com influeix l’aproximació al coŀleccionisme com a inversió sobre el coneixement artístic, així com sobre la seva qualitat i el seu valor? Si les grans obres són cares, això vol dir, doncs, que el que és car és exceŀlent? Qui van ser els coŀleccionistes que van descobrir grans artistes quan eren encara desconeguts? Això pot passar avui dia? Com ha canviat en aquest temps el coŀleccionista d’obres emblemàtiques?

Michael Findlay és director d’Acquavella Galleries a Nova York, galeria especialitzada en impressionisme, art modern europeu i pintura i escultura nord-americana de postguerra. És representant internacional de Wayne Thiebaud i presenta artistes contemporanis destacats com Lucian Freud, i també obres cedides per museus i coŀleccions privades per a exposicions com Picasso’s Marie-Thérèse (2008), Georges Braque-Pioneer of Modernism (2011) y Jean Dubuffet: Anticultural Positions (2016).

Neix a Escòcia el 1945, és director d’una de les primeres galeries de Nova York que s’estableix al SoHo durant els anys seixanta. També allà dirigeix la seva pròpia galeria, J.H. Duffy & Sons, oberta fins el 1977. És el primer galerista en exposar l’obra de Joseph Beuys, Sean Scully i altres artistes europeus a Estats Units. És també pioner en realitzar exposicions individuals d’artistes nord-americans com John Baldessari, Hannah Wilke, Stephen Mueller i Billy Sullivan, arribant a convertir-se en representant d’artistes destacats com Ray Parker. Entre 1964 i 1984, negocia l’adquisició i venda d’obres d’art impressionistes i del segle XX per a coŀleccionistes americans i europeus, i aconsegueix alguns dels primers encàrrecs de retrats per a Andy Warhol.

El 1984 s’incorpora a la casa de subhastes Christie’s com a responsable del departament d’Impressionisme i Art Modern. El 1992 és nomenat Director internacional d’Art i membre del Consell d’aquesta institució, càrrecs que exerceix fins l’any 2000. Supervisa la venda d’importants coŀleccions, incloent la coŀlecció de Paul Mellon, la de Hal B. Wallis i la de Victor i Sally Ganz, com també la venda del retrat Le docteur Paul Gachet de Vincent van Gogh, adquirit per 82.500.000 dòlars el 1990. El 1994 inaugura l’oficina Christie’s a Xangai amb una exposició d’obres impressionistes, modernes i contemporànies, i el 1995 forma part d’un comitè per a la creació d’un programa d’art occidental al Xangai Museum.

És membre actiu de diverses fundacions i organismes institucionals vinculats al mercat de l’art. Ha estat lector i convidat en nombroses universitats i museus, inclosa la Fundació Gala-Salvador Dalí com a ponent principal en el Seminari Internacional sobre autenticació i falsificació el 2011. Entre altres contribucions, és coautor de The Expert versus The Object: Judging Fakes and False Attributions in the Visual Arts (Oxford University Press, 2004) i autor de The Value of Art (Prestel, 2012) [El valor del arte (Fundació Gala-Salvador Dalí; Random House Mondadori, 2013)].

• Art i desenvolupament: un ecosistema sostenible

Nota de premsa
Repercussió en premsa
Veure les imatges

• El mercat de l’art enfront el coŀleccionista. El coneixement artístic a la nostra época de mercantilizació.

Nota de premsa
Repercussió en premsa