Pilar Citoler

Premi Art i Mecenatge 2011 en la categoria Coŀleccionista

El jurat, format per Carlos Fitz-James Stuart, duc d’Alba, Felipa Jove i Joan Uriach, ha reconegut en Pilar Citoler i la seva coŀlecció Circa XX els valors següents:

• L’elevat nivell artístic del conjunt de la coŀlecció construïda al llarg de 44 anys en què ha exercit un paper molt significatiu en el suport a la creació artística del nostre país.
  • La seva contribució i complicitat en el reforç del mercat local i en la dinamització de l’art.
  • Després de diverses exposicions que han visualitzat la seva coŀlecció, a més de permetre’n l’accessibilitat, es distingeix per un efecte exemplificant que estimula la pràctica del coŀleccionisme.
  • • Des de l’inici de la seva activitat coŀleccionista, ha demostrat que és un agent molt actiu i compromès amb les institucions públiques o privades implicades en la difusió de l’art.
  • La seva aposta permanent per nous formats, assumint riscos en les seves adquisicions, ha suposat un model de relació amb la contemporaneïtat. També s’ha volgut reconèixer l’enorme generositat que acompanya la seva decisió de donar el 85 % de la seva coŀlecció a la Comunitat d’Aragó per a la seva conservació i difusió permanent, amb la qual cosa n’assegura la unitat en el futur.
CERIMÒNIA DE LLIURAMENT DELS PREMIS ART I MECENATGE 2014

Entrevista a Pilar Citoler

El Premi

Escultura de Miquel Barceló creada per a la Fundació Art i Mecenatge.

Pilar Loreto Citoler Carilla neix a Saragossa el 1937. A mitjan anys seixanta es trasllada a Madrid amb el propòsit d’estudiar odontologia, professió que, fins al dia d’avui, continua practicant amb devoció. Estudia medicina i estomatologia a les universitats de Madrid i Saragossa. En aquesta última universitat va impartir la docència.

El seu primer contacte amb l’art contemporani neix inspirat en el model «conquense». Els seus freqüents contactes amb aquesta ciutat la porten a adquirir la casa d’Eusebio Sempere i és en aquest lloc on comença la seva coŀlecció d’art contemporani. El primer quadre el compra a la Galeria Juana Mordó el 1972, i també es vincula a la Galeria Ynguanzo. A partir d’aquesta data vindica la importància de la pintura espanyola, per a la qual cosa coŀlecciona tant els artistes d’El Paso com els de l’anomenat Grup de Conca. Posteriorment s’està molt atenta als moviments artístics que es van esdevenir durant l’anomenada «movida», i va coŀleccionar —com continua fent ara— nombrosos artistes joves.

Per tant, hem de reflexionar sobre allò que estimula vocacions com la d’aquesta gran coŀleccionista que avui reconeixem com a exponent de l’exceŀlència. Perquè els coŀleccionistes són figures essencials en el desenvolupament d’una escena de l’art sòlida.

Visitant assídua de les fires internacionals d’art, entra en contacte amb els autors del pop nord-americà dels quals adquireix peces rellevants. A partir dels seus vincles d’estreta amistat amb nombrosos creadors i comerciants, la seva activitat com a coŀleccionista s’intensifica i es formalitza. Una de les trobades més rellevants de la seva vida com a coŀleccionista és la seva amistat amb Michel Tapié, el crític de «l’art altre», que li mostra la importància cabdal del grup japonès informalista Gutai que Citoler coŀlecciona amb intensitat.

La seva coŀlecció anomenada Circa XX està formada per unes 1.200 peces d’art modern i contemporani. Inclou obres d’autors espanyols com Arroyo, Barceló, Saura, Picasso, Miró o Tàpies, d’artistes internacionals com Michaux, Warhol, Lichtenstein, Beuys, Bacon, Le Corbusier i de diversos membres del grup japonès Gutai, entre d’altres. Inclou gèneres molt diversos: pintura, escultura, bibliofília i arts gràfiques. En l’última dècada han tingut cabuda en la seva coŀlecció el vídeo i la fotografia. Des del 2006, la Fundació Pilar Citoler atorga el Premi Biennal Internacional de Fotografia Pilar Citoler, convocat per la Universitat i Diputació de Còrdova i amb el qual es premia el treball de fotògrafs contemporanis.

Diverses mirades sobre la seva coŀlecció s’han mostrat en museus i institucions públiques espanyoles en l’última dècada. El 2008, el Cercle de Belles Arts de Madrid acull una exposició sobre la seva coŀlecció.

Des del gener del 2005 és membre del Patronat del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia i el 2007 n’és nomenada presidenta. El 2005 rep el Premi ARCO al coŀleccionisme privat a Espanya. El 2006 la Universitat de Còrdova també premia la seva trajectòria. El 2007 li atorguen la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts. El 2013 dóna la major part de la seva coŀlecció a la comunitat autònoma d’Aragó perquè s’integri al Museu Pablo Serrano de Saragossa.

La coŀlecció

Formada per més d’un miler de peces, la coŀlecció Circa XX està constituïda per obres d’art contemporani, tant nacionals com internacionals, i de molt diversos gèneres: pintura, escultura, bibliofília contemporània i gràfica. Recull múltiples manifestacions de les avantguardes artístiques del segle XX i les primeres tendències del XXI. Inclou obres d’autors espanyols com Arroyo, Barceló, Saura, Picasso, Miró o Tàpies, d’artistes internacionals com Michaux, Warhol, Lichtenstein, Beuys, Bacon, Le Corbusier, i d’alguns membres del grup japonès Gutai, entre d’altres.

FAyMPilar Citoler