CarrerasMugica

Premi Art i Mecenatge 2015 en la categoria Galerista

La Fundació Art i Mecenatge reconeix en aquest premi el paper fonamental de les galeries d’art en la intermediació entre els artistes i els coŀleccionistes, tant si són institucions públiques com coŀleccionistes privats. El galerisme, tasca desconeguda i poc valorada, és essencial tant en el suport als artistes contemporanis com en la recuperació del nostre patrimoni.

El premi en la categoria de Galerista reconeix els professionals que són un referent en la dinamització de la creació artística del nostre país i en la difusió internacional de l’art espanyol. Se’n valora la participació en la promoció i projecció dels seus artistes, la introducció en coŀleccions de referència i la contribució al coŀleccionisme.

El jurat, format per Rosina Gómez-Baeza, Mario Rotllant y Juan Ignacio Vidarte, ha decidit en favor de CarrerasMugica per haver-se constituït com un referent en l’àmbit de les galeries d’art contemporani al País Basc, per tal com ha combinat la difusió d’artistes internacionals amb una decidida vocació de promoure i consolidar la projecció internacional dels seus creadors. Destaca, a més, pel seu compromís incondicional per descobrir i acompanyar en la seva trajectòria els artistes emergents a través d’una xarxa de coŀlaboracions amb institucions culturals de primer nivell.

El jurat ha valorat l’aposta compromesa dels galeristes Pedro Carreras i Ignacio Múgica per haver disposat des del 2014 d’un nou espai, que té la vocació d’ampliar el concepte propi de galeria per convertir-se en punt de trobada a la ciutat i conformar una ambiciosa aposta de futur per al desenvolupament de les propostes creatives dels seus artistes.

La designació de la galeria basca reconeix l’esforç i la capacitat que des d’una escena menys densa del sector respecte a altres centres es porta a terme per construir el nostre patrimoni.

El jurat ha reconegut la contribució de la galeria a l’escena de l’art amb un projecte molt professional que s’ha consolidat com a referència tant al País Basc com al conjunt de l’àmbit nacional. La galeria ha demostrat tenir una línia, una programació i una orientació de negoci molt coherents, rigoroses i sòlides.

L’èxit de la selecció dels seus artistes està avalat per la seva presència en nombroses fires internacionals com ara FIAC (París), Art Cologne, Art Frankfurt, ArtForum Berlín, Artissima (Torí), Art Brussels, Zona MACO (Mèxic), SP-Arte (São Paulo) i, evidentment, ARCO Madrid.

CERIMÒNIA DE LLIURAMENT DELS PREMIS ART I MECENATGE 2015

ENTREVISTA A PEDRO CARRERAS I IGNACIO MÚGICA, DE CARRERASMUGICA

El Premi

Escultura de Miquel Barceló creada per a la Fundació Art i Mecenatge.
Finançament d’un projecte —exposició, publicació o producció d’una obra— que contribueix al posicionament i reconeixement en l’àmbit local i internacional de la galeria amb una aportació de 40.000 €.

Projecte de guanyador

Coŀlaboració entre galeries
Galeria CarrerasMugica
Edició 2015

Involucrar-se en la producció d’obra i enfortir les relacions amb tots els agents de la cultura és el signe d’identitat de CarrerasMugica, galeria impulsada pels galeristes Pedro Carreras i Ignacio Múgica. La galeria treballa molt estretament amb els artistes; articulen i gestionen la seva producció i creen vincles amb altres agents del sector. La seva línia discursiva intenta destacar els creadors que recullen el millor de l’herència de l’escultura basca per projectar-lo sense nostàlgies a un futur prometedor, amb la qual cosa contribueixen al coneixement de l’art. La mostra del treball dels representants d’una generació única d’artistes com Txomin Badiola, Pello Irazu, Itziar Okariz o Xabier Salaberria s’alterna amb els noms mítics de la galeria, amb Eduardo Chillida al capdavant, com Rita McBride, Jessica Stockholder o Richard Serra, que ja són habituals en la seva programació. En definitiva, Pedro Carreras i Ignacio Múgica porten i mostren a Bilbao un interessant programa artístic.

En la seva aposta per un nou enclavament de grans dimensions, i gràcies a la complicitat de l’arquitecte Juan Herreros, CarrerasMugica ha aconseguit un altíssim nivell d’exceŀlència, tant pel contingut com pel continent. Preservant i revalorant un antic contenidor industrial, que antigament havia estat un magatzem de papereria, la galeria ha sabut trobar les oportunitats que li ofereix la seva complexa forma per crear tres espais expositius diferenciats, que permeten evitar l’habitual rigidesa d’una galeria tradicional:

• El Hall d’Intervencions, que convida a entrar a la galeria a través d’una rajola de vorera que s’endinsa fins a la porta principal, es reserva per a les creacions site-specific de talents emergents.
  • A un costat del Hall, hi ha l’Estudi, un petit espai que allotja projeccions i altres continguts audiovisuals i que serveix per a presentacions d’artistes, diàlegs, etc.
  • I finalment, el Hall condueix a la Nau, que és l’espai on les exposicions principals es desenvolupen de manera independent de la resta.

El nou espai CarrerasMugica actua com a dinamitzador de l’escena cultural, i és alhora una proposta local, que s’obre al carrer i convida el ciutadà a entrar-hi i gaudir de l’art, i global, per la seva ambiciosa proposta de programacions diverses i projectes superposats de molt diferent recorregut. Una mirada a la carrera dels artistes representats per la galeria constata l’habitual presència d’aquests en museus i cites artístiques internacionals.

La galeria ha apostat més pel treball en el camp editorial com a element essencial per a la difusió, i ha editat recentment publicacions sobre l’obra de Richard Serra, Xabier Salaberria i Asier Mendizábal. Així mateix, ha sabut trobar i crear un lloc propi, i ha aconseguit implicar els artistes amb els quals ha creat una relació estable, d’aportació mútua.

Contingut relacionat

FAyMCarrerasMugica