la-importancia-de-donar

Els museus tenen un paper fonamental en la difusió i dinamització de la cultura. Estudiants, professionals i ciutadans de totes les edats troben a les sales dels museus un espai d’aprenentatge, observació i enriquiment personal.

Perquè es pugui admirar una obra d’art en un museu, aquest l’ha d’haver adquirit prèviament. Entre les diferents vies per incorporar obres d’art, la menys freqüent és la compra. El pressupost per comprar obres acostuma a ser insuficient per assolir els objectius fixats anualment. Així doncs, els museus troben en la donació i el mecenatge una via per incrementar les seves coŀleccions. El Metropolitan Museum of Art de Nova York, per exemple, es va formar principalment gràcies a les donacions de grans coŀleccionistes, tal com explicava el seu director emèrit, Philippe de Montebello, a la conferència «El naixement del Metropolitan: un cas de partenogènesi».

«No hi ha satisfacció més gran per a un coŀleccionista que veure com el fruit de la seva tasca serveix per enriquir un museu públic tan màgic i irrepetible com és el Museu del Prado.»

A Espanya hi ha hagut recentment importants donacions d’obres d’art. El coŀleccionista i mecenes José Luis Várez Fisa, Premi Art i Mecenatge 2011, va protagonitzar una espectacular donació al Museu del Prado el 2012. La donació, un conjunt d’obres medievals i renaixentistes valorades en 15 milions d’euros, va merèixer la creació d’un espai especialment dissenyat per rebre-les. A la fi del 2013 es va inaugurar la Sala Várez Fisa, situada en el recorregut de la pintura espanyola del Romànic al Renaixement.

Al juliol del 2015, el Museu del Prado va rebre del mecenes Plácido Arango la donació de 25 obres de pintura espanyola i dels artistes europeus que van treballar per a la cort espanyola en una àmplia seqüència cronològica entre els segles xvi i xix. President del patronat del museu entre el 2007 i el 2012, Plácido Arango ha recuperat per al nostre patrimoni obres extraordinàries que en molts casos es trobaven a l’estranger. Entre els artistes representats en la donació, hi ha alguns casos, com el destacable Pere de Campanya, que eren inèdits en la institució. El conjunt també inclou obres de Goya, Zurbarán o Francisco Herrera el Mozo. «No hi ha satisfacció més gran per a un coŀleccionista que veure com el fruit de la seva tasca serveix per enriquir un museu públic tan màgic i irrepetible com és el Museu del Prado», va comentar en aquell moment.

Molts dels coŀleccionistes que duen a terme donacions importants ho fan moguts per l’interès de poder ajudar els museus i preservar les obres d’art. Leonard A. Lauder, president emèrit d’Estée Lauder Companies Inc. i del Whitney Museum of American Art de Nova York, a la seva conferència «El viatge d’un coŀleccionista», va relatar com el fet que la seva coŀlecció personal pogués transformar el Metropolitan va ser una motivació fonamental per confirmar la seva donació. «Sempre he buscat transformar en tot allò a què m’he dedicat. Era important, doncs, per a mi que la història del cubisme pogués ser vista en aquest context enciclopèdic de la història de l’art. Però, encara més important, volia retornar a la ciutat de Nova York una mica de tot el que ens ha donat a la meva família i a mi. La lliçó que vaig aprendre és que has de retornar.»

També es dóna en els coŀleccionistes la voluntat de compartir, intentar que els tresors que han trigat tant de temps a reunir puguin arribar al gran públic. Com explicava Juan Antonio Pérez Simón, president de la Fundación JAPS, «un coŀleccionista d’art té una responsabilitat més gran davant de la societat que qui té grans fortunes. Ha de compartir els coneixements adquirits i donar accés a les obres mestres al màxim nombre de persones». També Patricia Phelps de Cisneros, destacada coŀleccionista internacional, es pronunciava respecte a això: «Posseir és només una faceta del coŀleccionisme, ja que són l’estudi, la cura i la difusió del coneixement el que realment enriqueixen aquest procés».

La Fundació Art i Mecenatge també ha afavorit indirectament la donació de la galerista Silvia Dauder, Premi Art i Mecenatge 2014. El projecte que va dur a terme amb la dotació econòmica que inclou el premi va consistir en la donació d’obra d’alguns dels seus artistes a museus. Així, l’obra de quatre artistes va passar a formar part de les coŀleccions de tres museus: el Guggenheim de Nova York, el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia de Madrid i el Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Com que les donacions fetes per coŀleccionistes permeten que la societat pugui gaudir de les obres d’art als museus, és fonamental crear un entorn favorable que els permeti exercir aquesta activitat. Donar suport als interessos dels coŀleccionistes i impulsar mesures per contribuir al desenvolupament del coŀleccionisme constitueixen algunes de les línies d’actuació de la Fundació Art i Mecenatge.

FAyMLa importància de donar: les donacions com a guia essencial per crear el fons d’un museu