Antoni Miralda, artista premiat per la Fundació Art i Mecenatge el 2015

El menjar és cultura, i la cultura és art. Amb aquests conceptes Antoni Miralda estructura la seva obra i crea un espai on la cultura popular és l’eix central. La seva trajectòria en els principals centres artístics del món —Barcelona, París, Londres i Nova York, entre d’altres— l’ha convertit en un dels pilars de l’avantguarda contemporània.

Antoni Miralda és l’artista premiat per la Fundació Art i Mecenatge en la seva cinquena edició. Valorat per la seva genialitat i el seu enginy, no dubta a referir-se a les dificultats de l’artista en la cerca de patrocini o finançament. Els galeristes que han treballat amb ell han acabat sent els seus amics, els coŀleccionistes, encara més. El contacte amb el coŀleccionisme privat ha estat difícil, tot i que interessant. L’objectiu: que els coŀleccionistes entenguessin la seva obra com un reflex de vivències, i no com una creació emmarcada.

Que una obra s’estengui en el temps ha fomentat un estímul en Miralda per continuar treballant

L’obra de Miralda destaca per sortir de l’àmbit artístic tradicional i clàssic. El paisatge urbà del París dels seixanta li va donar les pautes de com absorbir i observar, escoltar, explicar i convèncer, conceptes que van marcar la seva manera de treballar i, en definitiva, de pensar. Segons Miralda, «tot pot sortir del marc del temps i de l’espai.» Que una obra s’estengui en el temps, que es puguin establir ponts entre espai públic i privat, entre el que és íntim i el que és monumental, entre el que és local i el que és universal, ha estat un estímul en Miralda per continuar treballant, cosa que li ha permès apartar-se del marc artístic convencional.

El procés d’alimentació o «ritual culinari» és central per a l’obra de Miralda; s’hi estableix una comunicació que Miralda converteix en art. Un exemple n’és Foodcultura, un concepte de «museu sense parets» que Miralda va crear amb l’objectiu d’explorar, coŀleccionar, preservar, documentar i difondre les connexions entre menjar, cultura popular i art.

Una part de la dotació del premi en aquesta categoria es destina a la publicació d’un llibre d’artista. «A mi m’estimula moltíssim rebre aquest premi… No estic acostumat a rebre premis!», va comentar Miralda.

El llibre serà un recull de les vivències que van experimentar els visitants d’El Internacional, el restaurant instaŀlació que l’artista va cofundar en els anys vuitanta al barri de TriBeCa, a Nova York. La idea era construir una instaŀlació artística i culinària on els comensals poguessin gaudir d’un espai creatiu i innovador, on se succeïen diferents performances.

«És aquest El Internacional, el bar de ‘topless’?»

El llibre d’artista d’Antoni Miralda també reflecteix el moment en què es van introduir les tapes per primera vegada al Nova York dels vuitanta, no sols com a menjar, sinó com a idea de diàleg, d’intercanvi i d’investigació. Les tapes constitueixen un element comú en la nostra alimentació, però en aquell moment van ser una novetat que va cridar l’atenció del públic novaiorquès. «Sempre recordarem els clients que trucaven dient: “És aquest El Internacional, el bar de topless?”». Fins a tal punt la paraula «tapa» era desconeguda.

Per a l’artista, la publicació del llibre serà tot un repte. «El restaurant va servir de laboratori i taller de treball […]. El llibre es basarà en la memòria oral, en el relat d’aquelles experiències al cap de trenta anys. Ha de servir com a arxiu per a altres persones de diferents àmbits».

FAyMAntoni Miralda, artista premiat per la Fundació Art i Mecenatge el 2015